طراحي و ساخت مخزن گالوانيزه و فايبرگلاس طراحي و ساخت مخزن گالوانيزه و فايبرگلاس .

طراحي و ساخت مخزن گالوانيزه و فايبرگلاس

مخزن فايبرگلاس – پايپ ايران

مخزن فايبرگلاس – پايپ ايران

مخزن فايبرگلاس

مخزن فايبرگلاس يا FRP Tank (به انگليسي Fiberglass Reinforced Plastic) از جمله مخازن نگهداري مايعات است كه از مواد فايبرگلاس تقويت شده با رزين ساخته شده است. اين مخازن به دليل ويژگي‌هاي خاصي كه دارند، از جمله مقاومت بالا در برابر خوردگي، سبك بودن، قابليت نصب و حمل آسان، مقاومت بالا در برابر فشار، اشعه UV و نور خورشيد، مقاومت بالا در برابر شوك حرارتي و الكتريسيته استاتيك، مقاومت در برابر اثرات شيميايي و حرارتي و قابليت شفافيت براي مشاهده ميزان مايعات درون آن، در بسياري از صنايع مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

به عنوان مثال، مخازن فايبرگلاس در صنايع شيميايي، پتروشيمي، داروسازي، غذايي، آب و فاضلاب، نفت و گاز، صنايع دريايي و ... براي نگهداري مايعاتي مانند آب، شوينده‌ها، اسيدها، الكل‌ها، نفت، گازوئيل، پالايشگاهي، خوراك دام و طيور و ... استفاده مي‌شوند. همچنين، اين مخازن در سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب، سيستم‌هاي آتش‌نشاني، سيستم‌هاي تهويه مطبوع، سيستم‌هاي آبياري و ... نيز كاربرد دارند.

طراحي و ساخت مخزن فايبرگلاس

طراحي و ساخت مخازن فايبرگلاس به دليل پيچيدگي و خطر بالاي خرابي در صورت نادرستي، نياز به تخصص و دانش فني دارد. در زير مراحل طراحي و ساخت مخازن فايبرگلاس را شرح مي­دهيم:

1- انتخاب مواد: براي ساخت مخازن فايبرگلاس از رزين پلي استر و الياف شيشه اي استفاده مي­شود. براي انتخاب مواد مناسب، نياز به بررسي خصوصيات مواد مورد استفاده، مانند مقاومت در برابر خوردگي، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر فشار، و ويژگي هاي مكانيكي داريد.

2- طراحي مناسب: در مرحله طراحي، ابتدا بايد اندازه و شكل مخزن را مشخص كرد. سپس براي طراحي دقيق تر، از نرم افزارهاي CAD و CAM استفاده مي­شود. در اين مرحله، نياز به توجه به جزئيات مانند ضخامت ديواره، شكل و اندازه درب، و نوع و مكان متصل كردن لوله ها و دريچه ها داريد.

3- ساخت: براي ساخت مخازن فايبرگلاس، ابتدا الياف شيشه اي به شكل لايه هايي در قالب ريخته شده از رزين پلي استر قرار داده مي شود. سپس، با استفاده از فشار و حرارت، لايه هاي الياف شيشه اي به رزين متصل مي­شوند و ديواره مخزن شكل مي­گيرد. در نهايت، درب و لوله هاي مخزن نصب مي­شوند.

4- تست و كنترل كيفيت مخزن: براي اطمينان از كيفيت مخازن فايبرگلاس، بايد آن­ها را تست كرد. تست هايي مانند تست فشار، تست خلاء، و تست خوردگي براي بررسي ماندگاري و عملكرد مخزن صورت مي­گيرند.

5- نصب مخزن در محل مناسب: پس از ساخت مخزن، آن را بايد به محل مقصد منتقل كرد و نصب كرد. براي نصب مخزن، نياز به توجه به جزئيات مانند شيب زمين، محل ورود و خروج لوله ها، و نحوه اتصال مخزن به لوله هاي ديگر داريد.

در كل، ساخت مخازن فايبرگلاس به دليل پيچيدگي و خطر بالاي خرابي در صورت نادرستي، نياز به تخصص و دانش فني دارد و بايد توسط تيم هاي حرفه اي و مجرب انجام شود.

معرفي انواع مخزن فايبرگلاس

مخازن فايبرگلاس با استفاده از رزين هاي پلي استر و الياف شيشه اي توليد مي­شوند. اين مخازن به دليل مقاومت بالا در برابر خوردگي و حرارت، سبك وزن و قابليت تحمل فشار بالا، براي ذخيره سازي مواد شيميايي، آب، فاضلاب، نفت، گاز، و ... استفاده مي­شوند. در زير نام برخي از انواع مخازن فايبرگلاس را ذكر مي­كنيم:

1- مخازن فايبرگلاس تحت فشار: اين نوع مخازن براي ذخيره گازها و مايعاتي كه تحت فشار هستند استفاده مي­شوند.

2- مخازن فايبرگلاس ديواري: اين نوع مخازن براي ذخيره سازي مواد شيميايي و مايعاتي كه نياز به حفاظت در برابر خوردگي دارند، مورد استفاده قرار مي­گيرند.

3- مخازن فايبرگلاس تحت فشار بالا: اين نوع مخازن براي ذخيره سازي گازها و مايعاتي با فشار بالا، مورد استفاده قرار مي­گيرند.

4- مخازن فايبرگلاس بدون درز: اين نوع مخازن براي ذخيره سازي مواد شيميايي و مايعاتي با خواص خاص مانند خوردگي، مورد استفاده قرار مي­گيرند.

5- مخازن فايبرگلاس تركيبي: اين نوع مخازن با استفاده از فايبرگلاس و فلز توليد مي­شوند و براي ذخيره سازي مواد شيميايي و مايعاتي با فشار بالا، مورد استفاده قرار مي­گيرند.

6- مخازن فايبرگلاس دوجداره: اين نوع مخازن داراي دو لايه فايبرگلاس هستند كه بين آن­ها فضاي خالي وجود دارد. اين نوع مخازن براي ذخيره سازي مواد شيميايي و مايعاتي با دماي بالا، مورد استفاده قرار مي­گيرند.

دلايل استفاده از مخازن فايبرگلاس

مخازن فايبرگلاس از براي ذخيره سازي مايعات در صنعت استفاده مي­شوند. دلايل استفاده از اين نوع مخازن عبارتند از:

1. مقاومت در برابر خوردگي: فايبرگلاس براي مقابله با خوردگي و تاثيرات شيميايي مانند اسيدها، قلياها و حلال‌هاي شيميايي مقاومت بالايي دارد.

2. سبك وزن: مخازن فايبرگلاس در مقايسه با مخازن فلزي سبكتر هستند و براي نصب و حمل آسان هستند.

3. انعطاف پذيري: فايبرگلاس انعطاف پذيري بالايي دارد كه توانايي جذب تغييرات دما و فشار را دارد.

4. عدم هدر رفت مايعات: مخازن فايبرگلاس عدم نفوذپذيري بالايي دارند كه مانع از هدر رفت مايعات مي‌شوند.

5. عمر طولاني: اين مخازن عمر طولاني دارند و نياز به تعميرات و نگهداري كمتري نسبت به مخازن فلزي دارند.

6. قابليت توليد در اندازه‌ها و اشكال مختلف: مخازن فايبرگلاس در اندازه‌ها و اشكال مختلفي توليد مي‌شوند و به راحتي مي‌توان آن‌ها را بر اساس نياز مشتري سفارش داد.

7. هزينه كمتر: مخازن فايبرگلاس در مقايسه با مخازن فلزي هزينه كمتري دارند.

با اين حال، براي استفاده از مخازن فايبرگلاس، بايد توجه داشته باشيد كه اين نوع مخازن داراي محدوديت‌هايي همچون محدوديت در فشار و دما هستند و بايد با توجه به نياز شما، انتخاب شوند.

 مخزن فايبرگلاس – پايپ ايران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ تير ۱۴۰۲ساعت: ۱۰:۱۷:۳۶ توسط:شركت هلدينگ صنايع برتر موضوع: نظرات (0)